Cum am ales e-commerce
În 2004 scriam primele articole și analize de piață despre comerțul electronic românesc. Domeniul mi s-a părut atât de fresh și de revoluționar (cât de „wow” este să cumperi de pe Internet și să primești produsele acasă!) încât am devenit obsedat de tot ce însemna tranzacționarea online.
Am citit mii de articole pe subiect, am urmărit tendințele de piață la nivel internațional, am devenit circumspect asupra domeniului când am citit ce s-a întâmplat cu “Dot-Com Bubble”, dar mi-am recâștigat optimismul văzând revenirea și creșterea spectaculoasă a acțiunilor Amazon de la 7 dolari în timpul crizei, la 700 de dolari pe acțiune ulterior.
Rata de adopție uriașă a Internetului la nivel global, migrarea publicațiilor consacrate din print pe online, statisticile care arătau creșteri anuale ale comerțului electronic în țările din jur precum Polonia sau Cehia – toate m-au făcut să cred că Internetul este viitorul, iar E-Commerce-ul va fi o componentă esențială a lui.
Începutul
Într-o dimineață de miercuri din luna mai 2006, mi-a venit ideea organizării unui eveniment dedicat exclusiv pieței de comerț electronic din România. Îl vedeam drept evenimentul reprezentativ al industriei, care să reunească întreaga comunitate și să premieze cei mai buni jucători, iar piața să aibă o voce comună. Așa s-a născut Gala Premiilor eCommerce, astăzi GPeC.
De la idee până la punerea în practică, au trecut doar câteva ore: am publicat criteriile de evaluare și am lansat înscrierile în Competiția Magazinelor Online, iar 35 din cele aprox. 400 de magazine existente la acea vreme au salutat inițiativa noastră și s-au înscris în Competiție.
Fără a avea experiență în organizarea de evenimente, toate pregătirile au durat doar trei săptămâni, iar în seara zilei de 8 iunie 2006 a avut loc prima ediție a Galei Premiilor eCommerce. Am avut întârzieri, probleme de sonorizare și logistice, dar și bucuria de a reuni pentru prima oară reprezentanții pieței – 140 de persoane din rândul principalelor magazine online în frunte cu eMAG, bănci, procesatori de plăți, agenții de web development.
Marius Ciocan, pe atunci owner-ul FunGift.ro (unul dintre cele mai apreciate magazine online la momentul respectiv), a sintetizat cel mai bine prima ediție a Galei Premiilor eCommerce: „Un eveniment ok, care pe lângă chinurile nașterii firești pentru orice primă ediție, a reușit să strângă laolaltă pe toți cei care contează în această industrie și a mai făcut un pas pentru maturizarea comerțului electronic la noi. Felicitări!”.
Nemulțumit de problemele tehnice cu care ne-am confruntat la prima ediție, mi-am dorit o organizare exemplară pentru ediția din 2007. Ne-am alocat peste 1 an pentru pregătiri și am verificat personal fiecare element (de la sonorizare până la curățenia din toalete:)), iar rezultatele au fost conform așteptărilor: 200 de participanți care ne-au felicitat pentru atenția la detalii și pentru un eveniment demn să reprezinte industria de comerț electronic.
Trecerea de la o Gală de Premii la GPeC
Începând cu a treia ediție, tu – dragă prieten al Galei Premiilor eCommerce – ne-ai cerut mai mult decât o Gală de Premii, mai mult decât o singură seară pe an în care ne reunim. Ți-ai dorit informație relevantă și resurse utile despre cum să îți dezvolți afacerea, ai vrut să afli poveștile de succes și problemele cu care s-au confruntat alți owneri de business și, mai ales, ai vrut să înveți de la cei mai buni specialiști internaționali.
Te-am ascultat, iar la a 5-a ediție anuală din 2010 am organizat prima Conferință care a precedat Festivitatea de Premiere. Atunci a urcat pe scenă și a vorbit prima dată în România, Bryan Eisenberg – Guru internațional în Marketing Online și Optimizarea Conversiilor.
Multiplele întrebări din audiență adresate lui Bryan, m-au făcut să conștientizez nevoia acută de informație palpabilă a comunității e-commerce din România. Atunci am realizat că evenimentul pe care îl gândisem inițial ca pe o Gală de Premii, trebuia să devină mult mai mult, trebuia să fie un mix de Conținut, Comunitate, Networking, Competiție, Premii.
De atunci, cu fiecare ediție ne-am dorit să aducem pieței tot mai mult, iar obiectivul nostru era să devenim locul în care găsești totul despre E-Commerce și Marketing Online.
Pentru că Gala de Premii devenise doar una din componentele întregului eveniment, am decis să facem trecerea de la titulatura “Gala Premiilor eCommerce” la acronimul “GPeC”, sub a cărui umbrelă se derulează tot ceea ce facem astăzi.
GPeC astăzi, la 13 ani de la start
De la momentul de început din 2006 până astăzi, fiecare an de GPeC a adus câte ceva în plus, astfel încât să devenim locul în care găsești tot ce e important despre E-Commerce și Marketing Online. Doar tu ne poți spune dacă am reușit sau nu – cert este că fără feedback-ul tău prețios nu am fi ajuns aici!
Ce suntem și ce facem astăzi, cu ajutorul tău!
- Se spune despre noi că suntem cel mai important eveniment de E-Commerce și Marketing Online din România și Europa de Est – singurul care se desfășoară timp de 8 luni în fiecare an (din Aprilie până în Noiembrie);
- Sub umbrela GPeC au loc două ediții anuale de GPeC SUMMIT (Mai și Noiembrie) – Conferință, Workshop-uri aplicate, E-Commerce Expo și Networking cu elita industriei (peste 1.000 de participanți la ediția din Noiembrie 2017);
- De-a lungul anilor, au vorbit de pe scena GPeC SUMMIT unii dintre cei mai buni specialiști internaționali din domeniu, majoritatea pentru prima dată în România: Bryan Eisenberg, Neil Patel, Chris Goward, Craig Sullivan, Oli Gardner, Larry Kim, Karl Gilis, Brian Dean, Brian Massey, Talia Wolf, David Darmanin, Geno Prussakov, Alex Langshur, Daniel Waisberg, Marie Polli, Viljo Vabrit, Matthew Woodward, Ivan Mazour, Simo Ahava, Daniel Dubin, Andre Morys, John Ekman, Julian Harris, Amy Harrison, Todd ‘Turbo’ Watson, Manfred Stadler, Jacob Kildebogaard – sunt doar câțiva dintre ei;
- Asigurăm cel mai detaliat audit de site (atât pentru varianta Desktop, cât și pentru Mobile) magazinelor online care aleg să se înscrie în Competiția GPeC: peste 25 de experți în E-Commerce și Marketing Online auditează fiecare magazin ținând cont de peste 200 de criterii esențiale pentru un business online: de la Usability, Design, Customer Experience, SEO, Securitate, Mobile, Social Media, Aspecte Juridice, până la Calitatea Serviciilor magazinului și Loializarea Clienților;
- De 8 ani, organizăm Școala de Vară de E-Commerce GPeC – singura serie de cursuri intensive de comerț electronic și team-building din România (5 zile de workshop-uri aplicate și networking în jud. Brașov, la aer curat de munte, alături de oamenii frumoși din online);
- Decernăm Premiile Anuale în Comerțul Electronic Românesc în cadrul Festivității Gala Premiilor eCommerce;
- Am reunit cea mai mare comunitate e-commerce din România (15.000+ reprezentanți din top management ai magazinelor online și ai companiilor de profil);
- Împreună cu Legi-Internet.ro și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, am lansat Trusted.ro – Marca de Încredere prin care certificăm magazinele online care respectă legislația în vigoare și bunele practici în e-commerce;
- De aproape 2 ani, am lansat sistemul de feedback Opinii de Încredere Trusted.ro care încurajează publicarea de review-uri de către clienții magazinelor online în raport cu calitatea serviciilor acestora, pentru creșterea încrederii în comerțul online;
- Suntem furnizorul principalelor cifre, statistici și tendințe de piață, publicând Raportul Oficial al Pieței de E-Commerce din România la începutul fiecărui an;
- Oferim conținut premium și resurse utile de e-commerce și marketing online pe blogul și în social media GPeC, precum și în cadrul grupului Comerț Electronic și al platformei colaborative Ecompedia.ro
- Susținem periodic cursuri de e-commerce și marketing online și training-uri interne pentru companii și am demarat în 2017 seria de evenimente GPeC Trainings cu o primă ediție în Cluj-Napoca (octombrie 2017).
Voi sunteți GPeC!
Dacă ar fi să rezumăm ce înseamnă GPeC în câteva cifre, am spune așa:
- 13 ani de când suntem considerați evenimentul de referință în E-Commerce și Marketing Online;
- Peste 1.000 de magazine online auditate în cadrul Competiției GPeC;
- 440+ speakeri de top români și internaționali la evenimentele GPeC;
- Peste 10.500 participanți la evenimentele GPeC;
- Rating de 4,8/5 pentru calitatea evenimentelor GPeC, conform feedback-ului participanților;
- 15.000+ membri în Comunitatea GPeC
Niciuna dintre aceste cifre nu ar fi fost atinse fără feedback-ul tău, fără eforturile juriului GPeC, fără zecile de companii care ne susțin an de an în demersul nostru, fără bloggerii și partenerii media care ne promovează, fără magazinele online care vor să se perfecționeze și să le asigure consumatorilor experiențe tot mai frumoase de shopping, fără sfaturile prietenilor din Comunitatea GPeC, fără echipa extraordinară din spatele GPeC care a făcut o idee să se concretizeze!
Vă mulțumesc! Voi sunteți GPeC!
Andrei Radu
CEO & Founder GPeC
Echipa GPeC

Andrei Radu
CEO & Founder GPeC si Co-Founder TRUSTED.ro
andrei.radu [at] gpec.ro

Raluca Radu
Co-Organizer GPeC
raluca.radu [at] gpec.ro

Bogdan Manolea
Co-Organizer GPeC & Co-Founder TRUSTED.ro
contact [at] legi-internet.ro

Liviu Taloi
Co-Founder Ecompedia & Community Manager GPeC
liviu.taloi [at] gpec.ro

George Hari Popescu
Communication Specialist & Online Editor GPeC & TRUSTED.ro
george [at] trusted.ro